Gå til hovedindholdet
MENU
Aula_close Layer 1

Forældrefoldere

Velkommen til

Ørum Børnehus

Afd. Søgården                                 Afd. Bjælkehytten

Vingevej 12                                      Tjelevej 10

Ørum                                               Ørum

8830 Tjele                                      8830 Tjele 

Tlf. 87871330                                 Tlf. 20464280

Institutionsleder: Pernille Dam Marcussen

Mail: pdm@viborg.dk

                                  

ØRUM BØRNEHUS

Ørum Børnehus er en fælles enhed, som består af 2 huse: Bjælkehytten og Søgården. Ørum Børnehus har 1 børnehusleder, et forældreråd og en forening Børnenes venner. 

Viborg Kommune har opdelt dagtilbuddene i 5 områder. Ørum Børnehus ligger i område Øst, hvor der er en forældrevalgt områdebestyrelse, der i samarbejde med områdelederen fastsætter mål og principper for områdets arbejde, under hensynstagen til byrådets vedtagne overordnede politikker. Områdebestyrelsen skal ligeledes fastsætte principper for anvendelse af områdets budgetramme inden for de mål og rammer byrådet har fastsat.  

 

VELKOMMEN 

Alle børn og voksne i Ørum Børnehus siger hermed velkommen til dig og din familie. Vi glæder os til at lære dig at kende, og håber du må få en god tid sammen med os.

I forbindelse med starten i børnehaven giver vi en masse praktiske oplysninger om dagligdagen og tilbagevendende arrangementer. Da der er mange nye informationer, og da vi kan glemme nogen, har vi samlet de vigtigste i denne lille folder.

I er naturligvis altid velkomne til at spørge når der opstår tvivlsspørgsmål.  

 

FYSISKE RAMMER

Søgården består af et stort, dejligt, gammelt hus og en stor spændende legeplads.

Det store hus har mange rum, hvilket giver mulighed for både at lave aktiviteter i større grupper, men der er også mulighed for at finde et roligt sted. De fleste rum er indrettet i forskellige ”værksteder”, fx Tegne/male. dukkekrogen, Puderummet, byggepladsen, gymnastiksalen osv.

Legepladsen er stor og med megen bevoksning og mange klatretræer. Den rummer mindre huse, hyggelige kroge, gynger, klatrestativ, et udeværksted, bålplads og en naturhytte. Der er masser af plads til udfoldelse. Her ud over benytter vi os, i løbet af året af flere nærliggende naturområde.

Bjælkehytten ligger ca. 500 meter fra Søgården. Bjælkehytten bliver brugt som udegruppe for Flyverne, som er de kommende skolebørn. Flyverne går i Bjælkehytten mandag til torsdag kl. 9.00 til 12.30/13.30.

 

BØRNENORMERING 

I Ørum Børnehus er der et gennemsnitligt børnetal på 75 børn.

Pt. er der ansat 9 medarbejdere + lederen. I perioder modtager vi studerende.

 

AULA & ÅBNINGSTIDER

Åbningstiden: 6.25—16.45, fredag til 15.35

Vi henstiller til, at åbningstiderne overholdes. (Lukketiden er der hvor i skal have hentet jeres barn, og være ude af børnehaven igen)

Det er forældrenes opgave:

At tjekke børnene ind og ud når I aflever og henter. Her bruger I skærmen ved trappen. Husk også at skrive, hvis det er andre som henter jeres barn.

AULA er Viborg kommunes digitale kommunikationskanal for alle forældre med børn i daginstitutioner. (Se folder)

På AULA skriver personalet dagbog for grupperne. Der vil være forskellige opslag, billeder, nyhedsbreve og øvrige informationer, så I kan følge med i hvad der sker i Ørum Børnehus.

Det er også over AULA I vil blive inviteret til forældremøder og forældresamtaler, samt melde til/fra vedr. feriepasning og melde jeres barn syg eller fraværende.

AULA afløser selvfølgelig ikke den personlige kontakt og dialog med personalet om jeres barns trivsel og oplevelser. Men i forhold til de praktiske informationer er det den primære kanal. I vil opleve, at de fleste informationer kun kommer til jer via AULA. På den måde kan personalet i daginstitutionerne koncentrere sig om jeres børn, mens de praktiske beskeder sendes til jer digitalt.

Når I aflever jeres barn – Sker det i vores fællesrum. Her vil være en voksen, som kan tage godt imod jeres barn og hjælpe med at få sagt farvel.

Husk altid at sige goddag og farvel til en voksen, så vi ved at jeres barn er kommet/blevet hentet.

Forældrene skal være behjælpelige med at holde orden i børnenes garderobe. Om morgenen gør I forældre garderoben klar, så det er let for børnene at nå og finde deres tøj når de skal ud. Om eftermiddagen skal alt være på barnet rum sko/støvler sættes op så gulvet er frit. Glemte ting bliver lagt på en reol ved trappeopgangen samt i en kasse i garderoben.

Lånetøj: Ved nødstilfælde kan børnene låne inde/udendørs tøj i børnehaven. Det lånte tøj tages med hjem og vaskes inden det afleveres til personalet i børnehaven.

Garderoben skal tømmes om fredagen, og kassen skal tages med hjem, så der kan blive gjort rent.

Er jeres barn i gang med leg når I henter, er det vigtigt at I hjælper barnet med at rydder op der hvor barnet har leget.

 

KORT OM DAGSRYTMEN

Kl. 6.25—7.15.              Børnehaven åbner og der vil være mulighed for morgenmad for de børn der ikke har spist derhjemme.

Kl. 9.00                       Vi spiser lidt fra vores madpakker (vi kalder det halv mad)

Kl. 9.00                       Flyverne (Førskolebørnene) går i Bjælkehytten – Mandag til torsdag.

Kl. 9.00                       Opdeling i grupperne.

Formiddag:                  Evt. ture ud af huset, Leg indendørs eller udendørs alt efter vejret.

                                   Samling i grupperne med sang / historier / snak om de temaer vi arbejder med i løbet af året.

Kl. 11.15-12.30              vi spiser madpakker.

Kl. 12.00                      De børn der har brug for en middagssøvn får det, mens de øvrige går på legepladsen.

Kl. 13.00                      Flyverne kommer tilbage til Søgården

Kl. 14.00-15.00:           Vi spiser eftermiddagsfrugt. Herefter lege/div. aktiviteter til gå-hjem-tid.

Udover til morgenmaden, servere børnehaven ikke mælk til børnene.

Husk, vi skal hver dag bruge:             

  • Madpakker til formiddagsmad og frokost, som skal indeholde mad, der mætter og giver energi til hele dagen. (Godt med lidt ekstra hvis barnet bliver sulten om formiddagen eller sidst på dagen)

  • Skiftetøj

  • Udetøj efter årstiden.

  • Hjemmesko (Især om vinteren)

                                                                                                    

OBS! Udetøj, støvler/sko, hue/vanter, jakke/flyverdragt/regntøj, skal være mærket med navn — vi er mange mennesker i huset så der er meget at holde styr på.

 

DET PÆDAGOGISKE ARBEJDE

Børnene er delt i 3 aldersopdelte grupper. Det overordnede tema i det pædagogiske arbejde er ”Anerkendelse og inklusion”. Grupperne laver hvert år et årshjul, så de har overblik over hvilke temaer og aktiviteter de arbejder med i løbet af året. Vi arbejder i dagligdagen ud fra de forskellige læreplanstemaer og inddrager dem i vores hverdag. I kan følge med på AULA, hvor personalet skriver dagbog, så I ved hvad der er sket i ugens/dagens løb.

Når jeres barn er fraværende fra børnehaven pga. sygdom, skal vi have besked om fraværet og hvilken sygdom barnet har. (I bruger AULA)

Bliver barnet syg i børnehaven kontaktes forældrene, så barnet kan blive hentet hurtigst muligt.

Har i beskeder som personalet skal have, skal I også skrive dem på AULA. Det er vigtigt at I sender beskeden, til alle de voksne der er på barnets stue så vi er sikker på at vi modtager beskeden.

Nogle tilbagevendende arrangementer beskrives her kort, så alle ved hvad de indeholder.

 

ORDBOG FOR "BØRNEHAVEFORÆLDRE 

Samling: Hver gruppe holder samling hver dag. Samling er en stund til at alle lader roen falde på sig for at planlægge formiddagen. Det kan være sange, en historie eller snak om et emne, fx hvor børnene bor.

Legepladsdag: To gang om året afholder børnehaven legepladsdag. Her kan de forældre der har lyst mødes for i fællesskab at male, grave, slå søm i og rydde lidt op.  Børnehaven sørger for en lille forfriskning i løbet af eftermiddagen. Hele familien er velkommen. En hyggelig måde at møde de andre familier på.

Forældrearrangementer: Børnehaven afholder forskellige arrangementer i løbet af året.  Hold øje med information på AULA.  Datoer på årets fastlagte arrangementer kan ses i vores aktivitetskalender som ligger på hjemmesiden.

Bedsteforældredag: I foråret inviterer vi til bedsteforældredag. Her kan barnet invitere en eller flere bedsteforældre eller reserve-bedste til at besøge børnehaven et par timer, opleve hverdagen og møde børnenes gode kammerater.

 

BESØG I BØRNEHAVEN

I er som forældre altid meget velkomne til at komme og være en dag eller nogle timer her i børnehaven - så I bedre kan få en fornemmelse af, hvordan jeres barns dag er. Aftal det med personalet.
                                     

MEDBRAGT LEGETØJ 

Da mange børn kan have glæde af at medbringe eget legetøj, må dette medbringes i behersket omfang. Der kan dog være legetøjsfrie perioder, da vi ind imellem oplever, at børnene bruger det medbragte legetøj som styreredskab for, hvem man vil lege med.

Vi kan ikke tage ansvar for evt. skader på medbragt legetøj.

I perioder kan det være vi laver en anden regel for en gruppe - da det fungerer bedre. Det vil I få information om fra personalet.

Våben er kun til udendørs leg.

Kørende materiel, fx cykler, må ikke medbringes på børnehavens legeplads.)

HUSK NAVN PÅ LEGETØJET.        

                

PÆDAGOGISK PRAKSIS OG LÆRING (PPL) 

Nogle børn har brug for en ekstra indsats for at hjælpe udviklingen i gang.

Børnehaven har samarbejde med en talepædagog, skolepsykolog og sundhedsplejerske.

Et barn som har behov for en ekstra indsats i forbindelse med indlæring af sproget kan få råd og vejledning af talepædagogen. Vi har i børnehaven en uddannet sprogpædagog og pædagoger, som arbejder i mindre grupper, med de børn der har brug for en ekstra indsats i forhold til sproget.

Psykologen kan hjælpe og give gode råd, hvis et barn ikke trives og udvikler sig som det bør.

Vi har i børnehaven tværfaglige møder ca. 4 gange om året. Her mødes de ovenstående fagpersoner og I har som forældre mulighed, for at deltage på møderne sammen med jeres kontaktpædagog, hvis der skulle være behov for en snak omkring jeres barn.

 

FORÆLDRESAMTALER

Vi tilbyder alle forældre en samtale, når barnet har været i børnehaven i 3-4 måneder. Derefter tilbydes der samtaler på de forskellige alderstrin. Ønskes yderligere samtaler er der naturligvis også mulighed for det.

Ved forældresamtalerne vil vi tale om barnets hverdag og trivsel i børnehaven, barnets udvikling og vores gensidige forventninger til hinanden.

 

SYGE BØRN 

Syge børn har brug for ro og modtages derfor ikke i børnehaven. Det samme gælder børn med en sygdom der kan smitte. Retningslinjer for de enkelte sygdomme findes på hjemmesiden.

Som hovedregel må børn ikke modtages så længe de smitter og/eller ikke kan deltage i de almindelige aktiviteter såvel ude som inde.

Medicin

Hvis barnet skal have lægeordineret medicin, kan børnehavens personale give barnet medicin, hvis der er en skriftlig instruktion til personalet, hvor det fremgår, hvordan barnets medicin skal håndteres og opbevares. Skema udleveres af personalet.

 

FØDSELSDAGE

Den dag barnet har fødselsdag, vil barnet være DAGENS BARN til gruppens samling og her være med til at bestemme dagens aktivitet. Barnet får en fødselsdagsgave fra børnehaven, vi spiser popkorn, puster lys ud og synger en fødselsdags sang.